-
הבוקר (ראשון), התרחש ליקוי חמה נדיר בישראל, ובעקבות כך אנו מפרסמים סקירה מקיפה של 'בית משיח' שנערכה לפני כשלוש שנים בעקבות ליקוי חמה שאירוע אז: מה נאמר בגמרא על הסיבה והמשמעות הרוחנית של ליקוי חמה, וכיצד זה מסתדר עם העובדה שהליקוי הוא מאורע טבעי, שאפשר לחשבו מראש? • האם הליקוי עשוי להשפיע על החלטותיו של נשיא ארצות הברית? והאם עלינו לחשוש ממשמעותו השלילית של הליקוי? • לקריאה
חב"ד אינפו|כ״ט בסיון ה׳תש״פאברהם רייניץ, בית משיח
ביום שני הקרוב, ערב ראש חודש אלול, עיניהם של מליוני אזרחי ארצות הברית יהיו נשואות לשמיים, בניסיון לצפות באחת מתופעות הטבע היפות והמרשימות ביותר, ליקוי חמה מלא. מדובר באירוע נדיר למדי ועבור רובנו, לצפות בליקוי חמה מלא – זו חוויה של פעם בחיים. קוראנו בארץ ישראל, למשל, יוכלו לראות ליקוי חמה מלא רק בכ״ח מר–חשון ה’תתקמ״א, בעוד 163 שנה, וגם אז יצטרכו לנסוע עד אילת כדי לצפות בו…
בארצות הברית הפך האירוע הצפוי לשיחת היום, והוא קיבל את התואר “הליקוי האמריקאי הגדול” (Great American Eclipse). מעטים מהם זוכרים את הפעם הקודמת בה נצפה ליקוי מלא בארצות הברית, לפני כארבעים שנה. ושיתוף פעולה בין האסטרונומים וההיסטוריונים הוליד את התובנה המרתקת הבאה: זהו ליקוי החמה הראשון שייראה כליקוי מלא רק בארצות הברית, מאז זו הוקמה בשנת תקל״ו. ואכן, מסדרון הליקוי המלא יחצה את כל שטחה של ארה”ב. להבדיל מרוב ליקויי החמה המלאים, שמתרחשים מעל הים או באזורים דלילי אוכלוסין, ליקוי זה ייראה באזורים בעלי אוכלוסייה רבה, ויחלוף במדינות לפי הסדר הבא: אורגון, אידהו, ויומינג, נברסקה, מיזורי, אילינוי, קנטקי, טנסי, קרוליינה הצפונית, קרוליינה הדרומית. בכל אחת מהמדינות מתוכננים אירועי צפייה המוניים מלווים בהסברים מקיפים על התופעה. הליקוי הארוך ביותר, 2:41.6 דקות, יהיה מעט דרומית לעיר קרבונדייל שבאילינוי.
ליקוי חלקי ייראה בכל אמריקה הצפונית ואמריקה המרכזית, וכן בחלקים הצפוניים של אמריקה הדרומית, מערב אירופה וצפון אפריקה. המסלול כולו יימשך כשעתיים, ובכל נקודה בו יימשך הליקוי המלא כשתי דקות ו–40 שניות.
בבתי חב”ד הממוקמים לאורך מסלול הליקוי המלא, מתכוננים לנצל את האירוע הייחודי כמנוף להגברת הפעילות, וכבר לפני כמה שבועות החלו לפרסם על שיעורים ואירועים מיוחדים בקשר לליקוי החמה – החל משיעורים על ליקוי חמה בתורתו של הרבי, כפי שיוסבר להלן בכתבה, וכלה ב’מסיבת צפייה’ בליקוי החמה, במהלכה יציעו לגברים להניח תפילין תוך כדי המעמד ההיסטורי…
מיליוני בני אדם צפויים לנסות ולהציץ בשמש המכוסה במהלך אותו יום. אחד המיקומים הפופולריים ביותר לצפייה בליקוי החמה הוא קרבונדייל, במדינת אילינוי, שם הליקוי יימשך הכי הרבה זמן. רבבות אנשים צפויים להגיע לעיירה לקראת הליקוי, ושלוחי הרבי באזור, הרב מענדל ויוכבד שיימן, נערכים לבואם של מאות תיירים יהודים.
מכיוון שהליקוי יתקיים ביום שני, תיירים רבים מגיעים לאזור כבר בסוף השבוע, ושלוחי הרבי מתכוננים לערוך סעודות שבת לקהל גדול ורושמים הזמנות לתפילות השבת – מצב שהם לא מורגלים לו, בעיר שיש בה רק כ–300 יהודים, ועוד מספר דומה של סטודנטים יהודיים באוניברסיטת דרום אילינוי.
למה זה קורה?
התופעה המיוחדת של ליקוי חמה מתרחשת כאשר הירח חוצץ בין כדור הארץ לשמש, ובכך מסתיר את השמש, כולה או מקצתה. כאשר הליקוי מלא, צלו של הירח המוטל על כדור הארץ מפיל חשיכה מוחלטת במקומות שונים באמצע היום. כתוצאה מכך חלים שינויים דרמטיים במיוחד בטבע: החיות ירבצו, הפרחים יסגרו את עלי הכותרת, הטמפרטורה תרד במידה ניכרת וכוכבים ינצנצו כאילו ירד הלילה…
עמים רבים פיתחו במרוצת ההיסטוריה תפיסות שונות ומגוונות בנוגע לליקויי החמה. תפיסות אלו הפכו למיתוסים שהיו לאבן פינה בתרבויות אותם עמים. רוב העמים החזיקו כי ליקוי החמה הוא אות מבשר רעות, המלמד על אסונות קרבים ובאים.
כבר בנביא אנו מוצאים התייחסות לפחדים אלו, וכך אומר הנביא ירמיהו (פרק י’): “כה אמר ה’ אל דרך הגויים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו, כי יחתו הגויים מהמה”. היינו, שאל להם לבני–ישראל לחשוש מליקוי המאורות, ורק על הגויים לחשוש מכך.
– בגמרא (סוכה כט, א) מוסבר שפסוק זה נאמר “בזמן שישראל עושין רצונו של מקום”, שאז אין הם צריכים לחשוש מליקויי החמה או הלבנה. אולם באופן כללי יש בכך סימנים רעים, וכפי שמובא שם בגמרא, ש”בזמן שהחמה לוקה – סימן רע לכל העולם כולו. משל למה הדבר דומה? למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו והניח פנס לפניהם, כעס עליהם ואמר לעבדו טול פנס מפניהם והושיבם בחושך”.
לעומת זאת, רבי מאיר סובר, שאין זה סימן רע לכל העולם, אלא “לשונאיהם של ישראל [בלשון סגי נהור] – מפני שמלומדים במכותיהן. משל לסופר [מורה] שבא לבית הספר ורצועה בידו, מי דואג? מי שרגיל ללקות בכל יום ויום הוא דואג”. אך בהמשך לדברי רבי מאיר, עורכת הגמרא הבחנה בין ליקוי חמה לליקוי לבנה, ואומרת: “בזמן שהחמה לוקה – סימן רע לעובדי כוכבים, לבנה לוקה – סימן רע לשונאיהם של ישראל”.
בהמשך הגמרא נאמרה הפיסקה הבאה: “בשביל ארבעה דברים חמה לוקה: על אב בית דין שמת ואינו נספד כהלכה וכו’ . . ובשביל ארבעה דברים מאורות [הירח והכוכבים] לוקין: על כותבי פלסתר וכו’”. – זאת אומרת, שליקוי החמה נגרם כתוצאה מחטאים מסויימים, וכאשר בני האדם עוברים על חטאים אלו – נעשה ליקוי חמה.
פיסקה זו תמוהה ביותר: ליקוי המאורות – חמה או לבנה – הם מאורעות שטבועים בטבע הבריאה באופן כזה שהם מתרחשים בזמנים קבועים, ועד כדי כך שאפשר לחשב מראש מתי יתרחשו הליקויים הבאים; ואם–כן, כיצד אפשר לומר שליקוי המאורות מתרחש בגלל חטאים מסויימים, בה בשעה שמדובר בעניין הכרחי מצד חוקי הטבע, שאינו בר–שינוי?
כבר בזמן התנאים והאמוראים היה מפורסם בין חכמי האומות חשבון הזמנים של ליקויי החמה והלבנה, וכל מי שיש לו היכרות, אפילו שטחית, עם דברי ימי ישראל, יודע שחכמי אומות העולם עמדו בקשר מתמיד עם חכמי ישראל, עד לעריכת וויכוחים משותפים בחכמות שונות, ובפרט בחכמת האסטרונומיה.
– לכן, גם מי שלא יסכים עם הקביעה שהמקור לחשבונות האסטרונומיים היה אצל חכמי ישראל, והם העבירו זאת גם לחכמי אומות העולם – הרי גם הוא יסכים שכאשר התפרסמו חשבונות הזמנים של ליקויי החמה והלבנה בין חכמי אומות העולם, הם היו ידועים גם לחכמי ישראל, שכאמור עמדו איתם בקשר מתמיד, ובפרט בעניינים הקשורים בחכמת האסטרונומיה.
משום כך ברור, שמאמר חז”ל זה – שליקוי חמה הוא סימן רע, ושהוא מתרחש “בשביל ארבעה דברים” – אינו יכול לעמוד בסתירה לעובדה הפשוטה שהליקוי מוכרח מצד חוקי הטבע.
אלא שעדיין צריך להבין מה בדיוק הייתה כוונת חז”ל. את זה ננסה להבין בשורות הבאות:
כתמים על השמש
רבי יהונתן אייבשיץ, שהיה ידוע כמי שמרבה להתווכח עם חכמי אומות העולם, ולהשיב להם תשובות חכמות ומפולפלות, התייחס פעם לשאלה זו באחת מדרשותיו לפני בני קהילתו, והסביר שאין כוונת חז”ל לליקוי חמה המוכר לנו – שכן ליקוי זה הוא מאורע טבעי, שאינו תלוי בהנהגת בני האדם וחטאיהם – אלא לכתמים שחורים המופיעים מפעם לפעם על השמש או על הירח. הופעתם של כתמים אלו אינה צפויה, ועליהם אמרו חז”ל שהם מופיעים כאשר בני האדם חוטאים בארבעת הדברים המנויים בגמרא (הובא בספרו יערות דבש ח”ב דרשות בק”ק אה”ו דרשה ג’).
הסבר זה קשה מכמה סיבות: ראשית, מלשון חז”ל משמע שהליקוי מהווה סימן רע לקבוצת אוכלוסיה מסויימת, ומכיון שקשה לראות את הכתמים הללו, ורוב יושבי כדור הארץ אינם מבחינים בהם כלל – הרי שהסימן אינו אפקטיבי… שנית, כיום ישנם מדענים הטוענים כי גם תופעה זו מופיעה לפי מחזור טבעי, שניתן לחשבו מראש! וגם: פירושו אינו מתיישב במשמעות הפשוטה של דברי חז”ל, שמדברים על הליקוי הרגיל, ודוחק גדול לומר שמדובר על כתמים שחורים שאינם מוזכרים באף אחד מהמפרשים, שכמה מהם אף כותבים מפורשות שהכוונה לליקוי הרגיל.
ליקוי לא צפוי
בפירוש “חסדי דוד” על התוספתא מופיע הסבר מעניין, ולפיו יתכן ליקוי חמה לא מתוכנן, זאת אומרת שלפי כל החשבונות לא אמור להיות ליקוי, ולפתע יתרחש ליקוי – ועל ליקוי זה אמרו חז”ל שהוא נגרם כתוצאה מחטאי בני האדם.
אבל גם פירוש זה אינו עומד בקנה אחד עם הפירוש הפשוט בגמרא – וכך מבארים גם רוב המפרשים – שמדובר בליקוי חמה הרגיל, שמתרחש בזמנים ידועים מראש.
השאלה הגדולה על פירוש זה, היא: הרי ברור שכמה וכמה פעמים התקיימו הסיבות שהובאו בחז”ל, כגון אב–בין–דין שמת ולא נספד כהלכה – ובכל זאת, לא ידוע על ליקוי חמה בלתי–צפוי שאירע אי–פעם…
הכל צפוי מראש. גם החטאים.
רבי ישעיה הלוי הורביץ, בספרו “שני לוחות הברית”, מביא תירוץ מקורי במיוחד. לדבריו, בטרם ברא את העולם, ידע הקב”ה את כל הזמנים בהם יארעו החטאים הנזכרים, וברא את העולם בצורה כזאת שבאותם זמנים בדיוק יתקיים ליקוי חמה או ליקוי לבנה. זאת–אומרת, שחטאים אלו מוכרחים להיות בזמנים קבועים, ובזמנים ההם יתרחש גם ליקוי חמה.
תירוץ דומה מובא במאמרו של הגאון החסיד רבי אייזיק מהומיל, (“שני המאורות”, יא, ב), “דהנה קמיה שמיא גליא הכל ויודע מה שעתיד להיות בבחירת התחתונים, רק שאין הידיעה מכרחת כמו שכתוב בספרים וידוע במקום אחר. אם כן, יש לומר שעשה סדר הקביעות דחשבון על פי ידיעתו ית’ איך שתהי’ הבחירה דתחתונים”. אך הוא דוחה זאת מכיוון שליקוי חמה אינו רק סימן אלא נחשב למשפט ו’עונש’, “ואין דנין את האדם למעלה כי אם כאשר הוא שם ולא על שם העתיד”.
ומוסיף הרבי, שעל פי המבואר בארוכה בתורת החסידות שכאשר ידיעתו של הקב”ה באה בדיבור, הרי היא מכריחה את בחירתו של האדם – כל–שכן וקל–וחומר כאשר מדובר בקביעת סדר בטבע הבריאה, מעשה של הקב”ה, שאם אכן נעשה, הוא היה מכריח את האדם לעבור את העבירות שבגללם שונה סדר הבריאה. ומכיון שקביעה זו עומדת בניגוד גמור לעיקרון הבחירה החופשית – אין לפרש כך את דברי הגמרא.
מתי העננים יסתירו את הליקוי?
בשנת תשי”ז הפנה הרב יצחק ווייל משדה אליהו, שאלה בנידון זה אל כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א.
במכתב תשובתו מיום ה’ בתמוז, מתייחס הרבי לסוגייה זו, ולאחר שמוכיח כי בידי חכמי ישראל היו לוחות מדוייקים לחישוב הליקויים, ממשיך הרבי בזה הלשון:
“מעריכת לוחות האמורים מובן שתופעה האמורה היא ענין טבעי, אבל ביחד עם זה יש בזה גם סימן, ובדוגמת ענין הקשת, שגם הוא ענין טבעי עתה, וביחד עם זה משמש אות, וככתוב בארוכה, ואין בזה סתירה, שהרי במה דברים אמורים אשר לקוי חמה ולקוי לבנה יש להם הפירושים כמאמר רז”ל (סוכה כט, א) – כשנראים הליקוים בארץ (ונראים לזה היודע על דבר פירוש הליקוים), מה שאין כן באם יתכסו השמים בעננים וכיוצא בזה, הרי אין זה ענין של סימן והוראה להאדם אשר על האדמה, ועל–דרך זה הוא גם בענין הקשת, וכמבואר במפרשי התורה”.
תשובה זו הובאה ביתר אריכות בשיחה מיוחדת שהקדיש הרבי לנושא זה בשבת פרשת שלח ה’תשל”ה, בעקבות ליקוי לבנה שאירע בחודש סיון באותה שנה – אולם, בשיחה זו דחה הרבי תשובה זו, מצד שתי סיבות:
א. ישנם ארצות שאין בהן עננים כלל, כדוגמת ארץ מצרים, ולא מסתבר לומר שכאשר בני ישראל עושין רצונו של מקום – הקב”ה מביא עננים שיסתירו את הליקוי.
ב. מלשון חז”ל “כשהמאורות לוקין”, משמע שהסימן הרע אינו בראיית הליקוי, אלא בעצם הליקוי. זאת גם הסיבה בשלה מחלקת הגמרא בין ליקוי חמה שמהווה סימן רע לעובדי כוכבים, לבין ליקוי לבנה שמהווה סימן רע לשונאיהם של ישראל – משום שישראל מונין ללבנה, ועובדי הכוכבים לחמה, ולכן, הליקוי בהנהגתם של ישראל גורם ליקוי בלבנה, והליקוי בהנהגתם של הגויים גורם ליקוי בחמה. ממילא מובן, שכאשר בני ישראל עושים רצונו של מקום – לא מתרחש ליקוי בלבנה, ולא שמתרחש ליקוי אלא שלא רואים אותו…
זמן מסוגל לפורענות
ביאורו של הרבי בסוגיה מעניינת זו משתרע על פני כמה עמודים בסדרת ה”שיחות קודש”, והובא ביתר פירוט והרחבה ב”לקוטי שיחות” (חט”ו עמ’ 7 ואילך) בשיחה שהוגהה על–ידי הרבי מלך המשיח. להלן נביא את תוכן ביאור הרבי:
כאשר ברא הקב”ה את עולמו – ברא את העולם באופן כזה, שמפעם לפעם, בזמנים קבועים וידועים מראש, יאיר בעולם מזל רע, ובאותו יום ממש יתרחש ליקוי לבנה או ליקוי חמה, בכדי שתושבי כדור הארץ יהיו מודעים למזל הרע השולט ביום זה.
מזל רע זה גורם להתפרצויות של פורעניות שונות, וגם גורם לכך שמשמים מקפידים יותר על מי שיחטא באחד מ”ארבעה דברים” המנויים בגמרא.
וזאת הסיבה לכך שכאשר בני ישראל עושים רצונו של מקום, אין הם צריכים לדאוג מן הפורענות – מכיון שאין על מה להעניש אותם.
על–פי האמור לעיל אין להקשות מכך שהליקוי הוא תופעה ידועה מראש – כיון שאכן הליקוי אינו תוצאה ממעשה בני אדם; הליקוי הוא רק סימן על זמן פורענות, שבו מענישים במיוחד על “ארבעה דברים” המנויים בגמרא. והזמנים הללו של המזלות הרעים, כולל הסימנים שלהם (הליקויים) – אכן נקבעו מלכתחילה בטבע הבריאה באופן שאי אפשר לשנותו.
נטיות שליליות
מוסיף הרבי ומבאר, שאותו מזל רע הגורם לימים אלו להיות מועדים לפורענות, גורם לתופעה נוספת – נטיות שליליות:
ידוע בדברי חז”ל, שהמזלות אחראים בין השאר על הנטיות הטבעיות של בני אדם. ולכן, כאשר מאיר בעולם מזל טוב, מתגלים אצל אנשים נטיות למעשים טובים, וכאשר מאיר מזל רע – מתגלים נטיות רעות הדוחפות את האדם, לפעמים בתת–מודע, למעשים שליליים.
חשוב להבהיר, שנטיות אלו אינן מכריחות את האדם לנהוג לפיהן. האדם רק נמשך יותר מטבעו לכיוון אותן נטיות, אבל ביכולתו, בכוח בחירתו החופשית, לבחור גם להיפך מנטייתו הטבעית.
לכן, בשעה שמתרחש ליקוי חמה או ליקוי לבנה, מופיעות בעולם נטיות שליליות, העלולות לגרום להתפרצות פתאומית ובלתי צפויה של מתחים שהצטברו, בין השאר בדרך של התלקחות אלימה בין מדינות ועמים או בין אדם לחברו.
ולפי זה, יפורש מאמר הגמרא כך: “בשביל ארבעה דברים” – משום שישנו זמן בו מאיר מזל רע הגורם לנטיות שליליות, במיוחד ל”ארבעה דברים” אלו – “המאורות לוקין”.
לפי זה מובן גם מפני מה דווקא כלפי ישראל נאמר “אל תחתו”, ואילו כלפי הגויים נאמר “יחתו” – שמשמע, שגם כאשר שניהם עושים רצונו של מקום, הרי הגויים עדיין צריכים לחשוש:
מכיון שהליקוי גורם לנטיות שליליות, הרי הגויים, הנתונים למרות כוחות הטבע, מתקשים להתעלות ולהשתחרר ממגבלות הטבע כדי להתגבר על הנטיות הטבעיות למעשים שליליים. והיות ורוב הסיכויים שנטיות שליליות אלו ימצאו את ביטויים במעשים שליליים – הרי הגויים רואים ביום זה פוטנציאל להתלקחות מאבקים ואלימות, היכולים להוביל לאסונות מסוגים שונים.
אבל בני ישראל, מכיוון שעל–ידי הוספה בעבודת ה’ יכולים הם לעלות למעלה מההגבלות והמדידות של הטבע – לכן “אין מתיראין מכל אלו”. ועד כדי כך, שלא זו בלבד שהם מצליחים להתגבר על אותן נטיות שליליות, אלא שמלכתחילה אינם מתחשבים באותות השמים, שהרי הנהגת הקב”ה עם הצדיקים – “ועמך כולם צדיקים” – היא הנהגה ניסית גלויה שלמעלה מן הטבע.
גם האסטרולוגים מודים…
מעניין לציין, כי בראיון עם צחי שיינפלד, חבר ב”לשכה לאסטרולוגיה מדעית בישראל”, שפורסם (בגיליון ‘מסע אחר’) לקראת אחד הליקויים שנצפו בארץ ישראל, הוא מתאר את מפת השמים ביום הליקוי כ”קשה ומסוכנת – פוטנציאל לאסונות, מתחים פוליטיים, אלימות, שפיכות דמים וגם יחסים בינאישיים לא קלים”.
לדבריו, בזמן ליקוי החמה ייווצר בשמים מבנה כוכבים שלילי המצביע על דיסהרמוניה, מתח בין אנרגיות סותרות, כוחות בקונפליקט ובמאבק, פוטנציאל להתלקחות מאבקים ולאלימות, ובביטוי הקיצוני שלו – אסונות מסוגים שונים (מפגעי טבע, דרך תאונות גדולות ואלימות פוליטית, ועד מלחמות).
הוא טען גם כי יש סבירות גבוהה כי מנהיגים מסויימים בעולם ייקלעו ביום זה למצב מסוכן או למלכוד כלשהו וימשכו לכיוונם אש, עד כדי אפשרות של התנקשות דרמטית. אפשרות אחרת היא כי מנהיג פוליטי יפעל מתוך סערת רגשות קיצונית, נטירת טינה וצורך להגן על כבודו ולהחצין אותו, ויפתיע בתגובה אלימה וקיצונית, כמו יציאה למתקפה או נסיון השתלטות. פעולות אלה עשויות לעורר התנגדות מצד כוחות שינסו לשמור על יציבות ולשמר את הקיים.
יחד עם זאת גם הוא מדגיש כי “הכל צפוי והרשות נתונה”: משמע, שלמרות המתח והפוטנציאל לאירועים ומצבים קיצוניים – יש לכולנו אפשרות להתגבר עליהם ואף למנוע את הרע, וייתכן שהאנרגיות הקשות של ימים אלה יסתכמו באירועים מינוריים בלבד.
כמה ליקויי לבנה אנו רואים?
בשולי הדברים מעניין לציין, כי באופן פרדוקסלי, למרות שבפועל ליקויי חמה נפוצים יותר מליקויי לבנה (בכל שנה יש בין שניים לשבעה ליקויים, כאשר רובם הם ליקויי חמה) – הסיכוי של אדם בכדור הארץ לראות ליקוי חמה מלא במקום מגוריו הוא אחת לכמה מאות שנים, בעוד שאת ליקוי הלבנה רואה כמעט כל אדם כמה פעמים בחייו.
הסיבה לכך היא משום שהאזור המוצל בליקויי חמה מצומצם ביותר, ובדרך כלל עובר רובו בשטחי האוקיינוסים; לעומת זאת, כאשר מתרחש ליקוי לבנה, היות וכדור הארץ גדול פי 3 מגודל הירח, הרי גם צלו גדול פי שלושה, וחרוט הצל שלו מצליח לכסות את הירח כולו למשך זמן ארוך. לכן, את ליקוי הירח ניתן לראות מלמעלה ממחצית כדור הארץ, ולמעשה מכל מקום בו ניתן באותה שעה לראות את הירח.
נתון זה מואר באור חדש לאור שיחתו האמורה של הרבי, בה מבאר הרבי שהסימן הרע לשונאיהם של ישראל אינו בראיית הליקוי, אלא בעצם הליקוי:
אילו הסימן הרע היה תלוי בראיית הליקוי, היה יוצא שרוב הסימנים הרעים מיועדים לשונאיהם של ישראל ר”ל – שהרי הליקויים הנצפים ביותר הם ליקויי הלבנה.
אבל לאור שיחתו של הרבי, שהסימן הרע תלוי בעצם הליקוי, הרי רוב הסימנים הרעים מיועדים לעובדי כוכבים – שהרי הליקויים הנפוצים ביותר הם ליקויי חמה.
ובין כך ובין כך, מאחר שנמצאים אנו בדור שכולו זכאי, דור הגאולה האמיתית והשלימה, הרי נמצאים אנו במעמד ומצב של “עושין רצונו של מקום”, וממילא “מאותות השמים אל תחתו, כי יחתו הגויים מהמה”.
והכי מפתיע: כל הכתבה הזאת, על הליקוי שאמור להתקיים ביום שני ומשמעותו השלילית, הוא רק בהתאם לתוכנית הגלותית. אבל בע”ה נזכה עוד קודם לכן לגאולה האמיתית והשלימה, ואז – כך אומר המהר”ל מפראג – “יקוים ומל ה’ אלוהיך את לבבך ואת לבב זרעך (דברים, ל’) ואז לא יהיה לקות המאורות חסרון כלל, כי אז נאמר (ישעיה, כ”ד) וחפרה הלבנה ובושה החמה וגו’ והיה ה’ לך לאור עולם”, ואולי כאשר תאיר הלבנה כאור החמה, כאור שבעת ימי בראשית – לא יהיה ליקוי כלל? ימים יגידו…
איך זה קורה?
מסלולי השמש והירח סביב כדור הארץ אינם מעגליים אלא מעט אליפטיים (דמוי ביצה), ולכן המרחק בין השמש וכדור הארץ משתנה, לעיתים השמש קרובה יותר לכדור הארץ ולעיתים רחוקה יותר. הדבר נכון גם לגבי הירח – לעיתים הוא קרוב יותר לכדור הארץ ולעיתים רחוק יותר.
אילו הירח היה סובב את כדור הארץ בדיוק באותו מישור בו מקיפה השמש את כדור הארץ, היו שני ליקויים בכל חודש: פעם אחת היה ליקוי חמה, כאשר הירח היה עובר בין השמש והארץ (זה היה קורה בכל תחילת חודש, בכל “מולד” ירח, כאשר אין רואים את הירח כי הוא מפנה אלינו את צדו החשוך); ופעם אחת היה ליקוי לבנה, כאשר הירח היה עובר מאחורי כדור הארץ, שהיה מסתיר את אור השמש מהירח (זה היה קורה באמצע החודש, כאשר הירח מלא ונמצא בדיוק מול השמש).
אבל הירח אינו מסתובב בדיוק בין כדור הארץ ובין השמש. הוא מסתובב באלכסון (לא באותו מישור), ולכן, רק לפעמים הוא עובר בדיוק בין הארץ לבין השמש. אז, ורק אז, יש ליקוי חמה. ורק לפעמים הוא עובר בדיוק מאחורי הארץ, ואז יש ליקוי לבנה.
כאשר מתרחש ליקוי חמה, הירח מטיל חרוט של צל מלא על שטח מאוד קטן בכדור הארץ (בליקוי שיתרחש השבוע, למשל, קוטרו של הצל יהיה כ–200 ק”מ). עבור כל מי שמצוי באזור הצל המלא – תהיה השמש מוסתרת לחלוטין על–ידי הירח. מסביב לאזור הצל המלא מצוי אזור הצל החלקי. עבור אדם המצוי בתחום הצל החלקי, תוסתר חלק מדיסקת השמש, וככל שמרחקו של האדם מאזור הצל המלא קטן יותר, כן יקטן החלק מדיסקת השמש שייראה לעיניו.
מעולה
רק תורתנו הקדושה תורת אמת נתן לנו
מי שלמד תורות אחרות תורות של שקר יודע
את ההבדל טוב מאוד
כאשר לא יודעים מתורתנו הקדושה
השקר נראה כמו אמת בלתי מעורערת
אשרינו מה טוב חלקנו
כתבה מאוד יפה ומושקעת תודה רבה
כתבה מדהימה ויסודית חיילך לאורייתא!
אשרי עם ישראל זכיתי להיוולד יהודיה
כתבה רצינית בנויה לתלפיות , ניכר בה השקעה רבה וראויה לשבח. יישר כח גדול.
Privacy