-
בשבועיים האחרונים, עקב העולם כולו במתח אחר סיפורם של שנים עשר הנערים שנעלמו עם מאמנם במערת ת'אם לואנג שבתאילנד. צוותות של צוללנים נכנסו למערה לחפש אחר הנערים, ולאחר שמצאו אותם, נתקלו בקשיים רבים לחלצם. שבוע נוסף חלף עד שמבצע החילוץ יצא לדרך, ולאחר שלושה ימים חולצו כל הנערים • מאמר מיוחד על סדר היום מאת הרב נפתלי אסטולין, משלוחי הרבי מלך המשיח בלוס אנג'לס • לקריאה
המערה בה נמצאו הנעריםיודי|כ״ט בתמוז ה׳תשע״חמאת הרב נפתלי אסטולין, משלוחי הרבי מלך המשיח בלוס אנג'לס
בשבועיים האחרונים עקב העולם כולו במתח אחר סיפורם של שנים עשר הנערים שנעלמו עם מאמנם במערת ת'אם לואנג שבתאילנד. צוותות של צוללנים נכנסו למערה לחפש אחר הנערים, אך גשמים עזים שירדו באזור מילאו חלקים גדולים מחדרי המערה במים, והאטו את מאמצי החילוץ. ככל שחלפו הימים, הגיעו מומחי מערות מצבאות ארצות הברית ובריטניה, מאוסטרליה ומסין, לצד כמה מומחים זרים פרטיים, והצטרפו למבצע.
חלף יותר משבוע, עד ששני צוללנים בריטים איתרו את הנערים הנעדרים ואת המאמן שלהם, בעומק המערה. שבעה צוללנים של הצי התאי ורופא הצטרפו לנערים והעבירו להם מזון ותרופות. מכיוון שכל המעברים המובילים לעומק המערה היו מלאים מים עד התקרה, החלו ללמד את הנערים שיעורי צלילה למקרה שיוחלט לחלץ אותם דרך נתיב שחלקו עובר מתחת למים.
שבוע נוסף חלף עד שהמבצע לחילוץ הנערים והמאמן יצא לדרך. ביום הראשון הצליחו הצוללנים לחלץ ארבעה נערים דרך המעברים הצרים והפתחים המוצפים. למחרת חילצו ארבעה נערים נוספים, וביום השלישי למבצע החילוץ, הצוללנים מביאים את יתר הקבוצה ובכך מסיימים את מסע הייסורים שנמשך יותר משבועיים.
בימינו, כאשר מצלמות וידאו מתעדות את המבצע כולו, ומעבירים את המראות והקולות מסוף העולם ועד סופו – מיליארדי בני אדם ברחבי העולם צפו במבצע החילוץ ההרואי, וראו את הצוללנים נכנסים לתוך המערה החשוכה, דרך נקיקים צרים, וכעבור זמן מוציאים איתם את הנערים, אחד אחד, מהחושך אל האור.
הרבי חזר פעמים רבות על הוראת הבעל שם טוב, שמכל דבר שיהודי שומע, עליו ללמוד הוראה בעבודת ה'. ובשנים האחרונות, כאשר אנו עומדים על סף הגאולה, הורה הרבי לפקוח את העינים ולראות כיצד העולם מתקדם לקראת הגאולה.
מכיוון שכך, חשבתי לעצמי, שבוודאי יש באירוע זה הוראה בעבודת ה', ומסר של גאולה.
הרבי: התגייסות אומות העולם להצלת חיים במדינות אחרות – מסימני הגאולה
עוד לפני החילוץ המוצלח, היה אפשר להתפעל מהסולידריות שהקיפה את העולם כולו, והגעתם של עשרות מומחי מערות מכל העולם כולו, כדי לעזור ולסייע לילדים הקטנים, בני העם התאי. זה הזכיר לי את שיחתו של הרבי בש"פ קדושים תנש"א, על כך שאומות העולם בעצמם עושים פעולות של טוב וחסד, שמגלים עוד יותר שיש בעה"ב לבירה זו, כהכנה ל"והיתה לה' המלוכה" בגאולה האמיתית והשלימה,
"ידוע ומפורסם (בכל הכתבי-עת) אודות המאורעות בימים האחרונים – שמדינה זו (המיוסדת על צדקה וחסד, כידוע) ניצלה את חוזק כחה לסייע ולהציל אנשים במקום רחוק בעולם (הרחק ממדינה זו), אף על פי שעל ידי זה לא באה תועלת ישרה לתושבי מדינה זו:
"מדינה זו שלחה ריבוי אנשים ואנשי חיל מצבאה לסייע לפליטים במקומות ההם, ביחד עם מזון ובגדים ורפואות. במקום להשתמש במטוסים לעניני כיבוש, ובמקום להשתמש במזון ובגדים עבור אזרחי מדינה זו – משתמשים בהם להציל אנשים אומללים, ובפרט ילדים קטנים, מהקור, עד מהיפך החיים.
"ובזה רואים את הרחמנות דתושבי מדינה זו: כאשר הם שמעו וראו איך אנשים סובלים – הגם שאין הם קרוביהם, ואף פעם לא היתה להם שייכות עמם – התעוררה מדינה זו לסייע להם. בהתאם לשיטה דמדינה זו בעניני צדקה, שמסייעים לאנשים בכל העולם כולו, ואין מחכים אפילו לבקשת עזרה".
היכונו למבצע החילוץ הגדול מכולם!
אתמול, לאחר שהחילוץ הגיע לסיומו המוצלח, ועל המסכים בעולם כולו ריצדו תמונותיהם של הנערים מחולצים, אחד אחד, מהמערה החשוכה – עלו בזכרוני מילות הנבואה הידועה "ואתם תלקטו לאחד אחד", וחשבתי לעצמי שהנה הקב"ה מראה לנו דוגמא חיה כיצד יחולצו יהודים בודדים ןנידחים ממערות גלותם.
כאשר חלקתי את התובנה הזאת עם אחד מידידיי, הוא הזדעק כנגדי ואמר: איך אתה יכול להשוות? הרי הנבואה נאמרה על בני ישראל, וכאן מדובר בגויים!
הסכמתי איתו שאין מה להשוות בין נבואה אודות עם ישראל לסיפור שאירע עם גויים, להבדיל. אבל, הפתעתי אותו ואמרתי שזה רש"י מפורש!
יחד פתחנו את חומש דברים, וקראנו את דבריו של רש"י בפרשת ניצבים, שכולנו זוכרים ומכירים את חלקם הראשון, אך הרבה לא שמים לב לסיום דברי רש"י:
על הפסוק "ושב ה' אלהיך את שבותך", כותב רש"י:
היה לו לכתוב והשיב את שבותך רבותינו למדו מכאן כביכול שהשכינה שרויה עם ישראל בצרת גלותם וכשנגאלין הכתיב גאולה לעצמו שהוא ישוב עמהם. ועוד יש לומר, שגדול יום קבוץ גליות ובקושי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו כענין שנאמר ואתם תלקטו לאחד אחד בני ישראל.
ואף בגליות שאר האומות מצינו כן "ושבתי את שבות בני עמון".
רש"י מתכוון לנבואת ירמיהו, שם נאמר: "וְשַׁבְתִּי שְׁבוּת מוֹאָב בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נְאֻם ה'", ובפרק שלאחריו נאמר "ואחרי כן אשיב את שבות בני עמון". וכפי שהרד"ק מפרש שם: ושבתי שבות מואב – כיון שאמר באחרית הימים, היא עתידה, וזה יהיה בימות המשיח, וכן שבות בני עמון שאומר אחרי זה ואחרי כן אשיב את שבות בני עמון ג"כ יהיה לעתיד".
כעת, כל הסיפור התאילנדי מקבל משמעות אחרת:
לקראת הגאולה האמיתית והשלימה, כאשר הקב"ה ירד אל מקומות הגלות, יעבור דרך נקיקים צרים, ואף ייכנס אל מערות חשוכות – כדי להציל עוד יהודי אחד, בודד,
ויחד עם זאת יילקט "אחד אחד" גם את הגויים מבני עמון ומואב,
מבקש הקב"ה להטעים אותנו את טעמה של גאולה כזו, ונותן לנו המחשה לתהליך המרגש. ועם כל הפרטים, שכן כמו שצוותי החילוץ נכנסו בעצמם לתוך הנקיקים הצרים והאפלים, עד שנכנסו בעצמם לתוך המערה החשובה, ומשם צעדו יחד עם הילדים כל הדרך אל הגאולה,
• כך בדיוק יהיה תיכף ומיד, כאשר יתברר ויתגלה שהקב"ה ירד אלינו, כל הדרך מטה אל תוך מערת הגלות החשוכה, והוא היה שרוי עמנו בצרתנו, וכעת מתחיל מבצע החילוץ הגדול ביותר, כאשר "הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו", ומוליך את כולנו יחד לארץ הקודש, לירושלים עיר הקודש לבית המקדש השלישי!
תגיות: הרב נפתלי אסטולין, תאילנד
כתבות נוספות שיעניינו אותך: