-
ממכתבו הראשון של הרבי מלך המשיח אודות ראש השנה לאילנות מקבל כל חסיד השראה כיצד להצמיח אילן של משיח בנפשו • לא ניתן לחיות משיח רק בתדר האמונה, או רק בתדר הלימוד, או רק בתדר ההפצה – מוכרחים לשלב ביניהם על מנת להצמיח אילן עושה פירות • מסר מעורר בטורו השבועי של הרב מנחם מענדל ששון, באדיבות מגזין 'בית משיח' • לקריאה
עורך תוכן|י״ז בשבט ה׳תשפ״ההרב מני ששון, מגזין 'בית משיח'
אילן של משיח
את יום 'חמשה עשר בשבט' הפך הרבי מלך המשיח לחג של ממש בתולדות דור השביעי – דור הגאולה. בשונה מדורות קודמים בהם לא ניתנה הדגשה מיוחדת על ראש השנה לאילנות, הרי שבדורנו זכינו להתוועדויות קודש, שיחות, מאמרים, מכתבים והוראות לאורך כל השנים עם מסרים עמוקים הנלמדים מיום זה.
אכן, היום המיוחד הזה טומן בתוכו מסרים מהותיים ועוצמתיים לאדם הנמשל ל"עץ השדה", הן בנוגע לחינוך הילדים, צמיחה ושגשוג בעבודת ה', השפעה על הזולת, תענוג בקיום התורה והמצוות, ועוד. בהתאם לכך, עורר הרבי לערוך התוועדויות ביום זה על מנת להתחזק בהוראות הנלמדות מחג זה.
במסגרת ההתוועדות הנוכחית לרגל ט"ו בשבט, ננסה ללמוד מיום זה רעיון עקרוני ומהותי אודות אופי ההתעסקות בענייני הגאולה בתקופתנו המיוחדת, מתוך ההתייחסות הראשונה של הרבי מלך המשיח למהות היום, עוד לפני קבלת הנשיאות, מאגרת מיוחדת בימים הסמוכים לט"ו בשבט בשנת תש"ד.
[האיגרת נכתבה בתאריך כ"א שבט, וכל כולה עוסקת בלימוד מיום ט"ו בשבט – ללמדנו שאף לאחר ש'עבר התאריך' כביכול, המסר בוער ונוגע ומהווה נר לרגלנו בימים הסמוכים אליו; בפרט לאור העובדה שהרבי שלח את אותה אגרת שוב בשינויי לשון ביום כ"ז שבט לנמען נוסף].
שורש, גזע, פירות
רוב האילנות מורכבים משלושה חלקים עיקריים: א. שורש האילן. ב. גוף האילן. ג. פירות האילן; שורש האילן הוא אמנם נעלם מעין הרואה אך הוא "עיקר חיות האילן". גוף האילן הוא "רוב האילן" – הגזע, הענפים, והעלים; ו"פירות האילן" הם מטרת הכל, הם "תכלית האילן" – להניב פירות ופירי פירות.
הרבי מלך המשיח מקביל את שלושת חלקי האילן למהות עבודת ה' של כל יהודי:
א. שורש האילן של כל יהודי היא – האמונה. אמונה בה' ובתורתו "בלי כל ייפוי", גם במצב "שאין לזה מקום על פי השכל וטעם ודעת", המהווה בסיס ויסוד איתן לכל המשך התפתחות האילן. לכן, אם ישנה חלישות כלשהי באמונה עלול האילן כולו להתערער, כלשון קודשו: "חלישות באמונה – אפילו קלה – מחלשת כל קיום האילן, אף אם הוא גדול וחזק בגזע ענפים וכו', כי אין כל זה מועיל אם האמונה אינה בתוקפה".
ב. גוף האילן של כל יהודי הוא – לימוד התורה וקיום המצוות. רוב חיי היהודי במהלך היום משתייכים ל"גוף האילן". בכל לימוד תורה, ובכל קיום מצווה פרטית השייכת לאדם עצמו, צומח גוף האילן יותר ויותר, הגזע מתחזק, הענפים גדלים והעלים מתרבים. לכן, עיקר עיסוקו של האדם צריך להיות בלימוד התורה וקיום המצוות ולהוסיף בכך באופן תמידי "כאילן הצומח וגדל תמיד".
ג. פירות האילן של כל יהודי הם – ההשפעה על הזולת. על כל יהודי לוודא כיצד הוא אינו מסתפק בעבודת ה' הפרטית שלו בערוץ הישיר מול הקב"ה, אלא עליו להיות 'נר להאיר' כמקור השפעה תמידי לסביבתו "שגם הם ממלאים את תפקידם ומטרת בריאתם", ובכך הוא מממש את תכלית האילן – להניב פירות ופירי פירות.
צמח? דוד עבדך!
כל חסיד שזכה להיות מנשמות דור השביעי, וחי בתקופה ההיסטורית הזו – לאחר התגלותו של הרבי מלך המשיח, רגעים ספורים לפני הגאולה האמיתית והשלימה – יכול לקחת הוראה עמוקה וסדר מסודר לחייו ממרכיבי האילן הללו, על מנת להיות 'יהודי של משיח' כרצונו הקדוש של הרבי ולשקף בחייו 'אילן של משיח' כהכנה לשלמות צמיחת 'צמח דוד עבדך' בגאולה השלימה:
א. שורש האילן היא – האמונה בבשורת הגאולה ובהתגלותו של הרבי כמלך המשיח. עוד לפני שעוסקים בלימוד, בהבנה עמוקה, בפלפול ובצבירת ידע בענייני הגאולה, עלינו להאמין באמת! להבעיר בליבנו ובנפשנו פנימה שוב ושוב את האמונה הטהורה ש"דבר אחד מדבריו לא ישוב ריקם" בנוגע לאמיתות בשורת הגאולה של הרבי, פשטות נבואת הגאולה ועכשוויות ביאת הגאולה בדורנו ובזמננו.
להלהיב בתוכנו את האמונה היוקדת שאינה ניתנת לערעור – שהרבי חי וקיים והוא הוא זה שיתגלה כמלך המשיח בבית רבינו שבבבל-770 בית משיח, ומשם יוליך את כל בני ישראל לגאולה האמיתית והשלימה! וכלשון קודשו באגרת: "שורש האדם ועיקרו – אמונה תמימה. חלישות באמונה מעמידה בסכנה קיום חייו הרוחניים של אדם גדול אפילו".
ב. גוף האילן הוא – לימוד עניני גאולה ומשיח וקיום ההוראות בנושא הגאולה. רוב ועיקר קיומו של האילן הוא גוף האילן עצמו – פשוט לשבת וללמוד באופן סדור ובצורה עקבית את ענייני הגאולה. לקבוע שיעור, לתכנן פרויקט לימודי יומיומי בתורת הגאולה, ובכך להצמיח עוד ועוד ענפים נוספים איתנים וחסונים באילן הגאולה האישי של כל חסיד.
בנוסף ללימוד תורת הגאולה, המהווה עיקר ו"דרך ישרה" בהוראות מלכנו משיחנו בעניני הגאולה, עלינו לבצע בפועל ממש את כל הוראות הרבי בעניני הגאולה הכתובות שחור על גבי לבן בשיחות הקודש ובפרט בשיחות הדבר מלכות (בקשת ותביעת הגאולה, נתינת צדקה, הפצת המעיינות, שמחת הגאולה ועוד).
ג. פירות האילן הם – הפצת בשורת הגאולה לעולם כולו. המרכיב השלישי הוא "תכלית שלמות האדם" כלשונו של הרבי, כי "תכלית האדם הוא להשפיע גם על אחרים", ובענייננו – להביא את אור הגאולה העוצמתי הנמצא בידינו לכל יהודי באשר הוא!
עלינו לדאוג לכך שבשורת הגאולה של הרבי לא תהיה מונחת בקרן זווית, אלא תהיה נחלתו הפרטית של כל יהודי בדורנו ("צריכים לפרסם לכל אנשי הדור"); באמצעות פרסום, הסברה והנגשה עלינו להצמיח פירות של גאולה בכל בית יהודי בישראל, שיוודעו לזהותו של הרבי כמלך המשיח, לבשורתו ולנבאותו, ובכך להפוך אותם לאילן של משיח – שאף הוא מצמיח פירות ופירי פירות.
*
על כל אחד מאיתנו להרכיב בתוכו את שלושת המרכיבים הללו בתקופת סף הגאולה, ולהכיר בנפשו, שאם אני חי גאולה רק ב'תדר' אחד – חסר בשלמות האילן!
לא ניתן לחיות רק בתדר האמונה בבשורת הגאולה, או רק בתדר לימוד תורת הגאולה, או רק בתדר הפצת בשורת הגאולה; מוכרחים לשלב ביניהם ולחיות את כולם במקביל על מנת להצמיח אילן של משיח, עליו נאמר "ויצא חוטר מגזע ישי ונצר משורשיו יפרה", ועליו הרבי מלך המשיח יכול להעיד ולומר "ראו גידולים שגדלתי".
תגיות: אמונה, הרב מני ששון, ט"ו בשבט, לימוד גאולה ומשיח, מגזין בית משיח, משיח בשיח, פרסום משיח
כתבות נוספות שיעניינו אותך: