הרה"ח ר' מנחם זאב (וואלף) הלוי גרינגלס, משפיע ישיבת תו"ת במונטריאל, היה מקובל בעל שיעור קומה שזכה ליחס מיוחד מכ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א עוד בטרם הנשיאות. לפנינו מכתב ייחודי שכתב לרבי כחודש ימים לאחר הסתלקות הרבנית הצדקנית מרת חי' מושקא, ובו התבטא כי לאחר ההסתלקות – הרבי 'מכווץ'…
בהמשך המכתב ביקש 'להחיות' את הרבי עם הסיפור על אדמו"ר הצמח-צדק שהחיו את נפשו כאשר הזכירו לו על הבעל תשובה שהחזיר בתשובה, ולקראת סיום כתב את אשר על לבו, כי הסתלקות הרבנית היא הקדמה לתחיית המתים.
לפנינו המכתב בשלימותו, עם מענה הרבי על שני החלקים הראשונים במכתב.
מעניין לציין, כי ימים ספורים אחר-כך, בב' ניסן, אמר הרבי את השיחה הידועה על פעולת העם שמוסיפים חיים במלך על ידי הכרזת 'יחי המלך'. יש לציין למובא בספר 'דברי משיח' תשמ"ח ח"ג, כי בעוברו בחלוקת הדולרים חודש אחר-כך – אמר לו הרבי (התוכן): "הרי טענת לי שאני מצומצם…" והמשיך: "אולי תדבר עם הקהל, אתה יכול לעשות שיהיו יותר בהרחבה, יהי' יפה מאוד…"
ב"ה. ערש"ק פ' החודש, תשמ"ח והקהל. מאנטרעאל
כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א
כ"פ [= כמה פעמים] חשבתי לכתוב איזה שורות, אבל – עס האט זיך ניט געשריבען [לא יכולתי לכותבם]. ומ"מ [= ומכל מקום] ארומקוקענזיך [= מתוך מבט] על ההרגש המורגש אצל אנ"ש ובפרט אצל התלמידים הצעירים, ואין במה לעודדם ולחזקם, בשעה אז מ'איז אליין צובראכען [= שאני בעצמי שבור] כו' (התלמידים תובעים להתוועד עמהם, איז ווי קען מען פארבריינגען אז מ'איז מכווץ, און ווי אזוי קריכט מען ארויס פון דעם כווץ, אז דער רבי איז מכווץ [= אך איך אפשר להתוועד כשאני מכווץ, ואיך יוצאים מהכיווץ בעת שהרבי מכווץ]).
הרבי עיגל את המילים "איז מכווץ" וכתב:
במה ראה זה?
והנה לאחר כל זה, הגם כי הנני זבוב ויתוש או פחות מזה, ומ"מ, מבלי להביט עכ"ז [= על כל זה], אחזק א"ע [= את עצמי] לכתוב איזה שורות.
שמעתי פ"א [= פעם אחת] מהרה"ח ר' פרץ מאצקין ז"ל, כי הגבאי ר' חיים בער ראה פ"א [= פעם אחת] את כ"ק הצ"צ נ"ע אין די טיפע יאהרען [= עמוק בתוך שנות נשיאותו], וישב כמו אראפגעפאלען ביי זיך [= שבור בעצמו], שלא הי' דרכו בזה.
ושאל ר' חיים בער את הצ"צ, וואס איז געשעהען [= מה קרה] רבי? ואמר הצ"צ איך גיב א קוק אויף מיר, וואס האב איך אופגעטאן אין מיינע יאהרען [= אני מביט על עצמי, מה פעלתי בשנותיי].
ואמר ר' חיים בער בתמי': רבי! איהר זאלט דאס זאגען? וויפיל אידען האט איר מחי' געווען מיט [= שאתם תאמרו זאת? כמה יהודים החייתם עם] יחידות'ן, עצות, ברכות, הבטחות כו'. ואמר הצ"צ זה אינו כלום. ואמר שוב ר' חיים בער, וויפיל שו"ת האט איר געענטפערט און געשריבען [= כמה שאלות ותשובות עניתם וכתבתם]. ואמר הצ"צ זה אינו כלום. ואמר ר' חיים בער, וויפיל עגונות האט איר מתיר געווען [= כמה עגונות התרתם] – זה ג"כ אינו כלום. און וויפיל חסידות האט איר געזאגט און געשריבען [= וכמה חסידות אמרתם וכתבתם] וכו' – זה ג"כ אינו כלום. און המס"נ [= המסירות נפש] בהנסיעה לפעטערבורג והויכוחים עם שרי המלוכה בנוגע דת וחנוך כו' – זה ג"כ אינו כלום.
הרבי הדגיש את המילים "זה אינו כלום" בפעם הראשונה ובפעם האחרונה, וכתב (תוך הסתייגות מהדיוק במענה הרבי הצמח-צדק):
הפליאה מובנת ופשוטה באת"ל [= באם תמצי לומר] שכן הי' המענה
האט זיך ר' חיים בער – אחכ"ז [= אחר כל זה] – ארויסגעכאפט: און בעלי–תשובות?! וראה שהצ"צ איז געקומען צו זיך [= חזר לעצמו]. ושאלו: ווער ווער [= מי מי]? והשיב ר' חיים בער: דער בירזשער בעל תשובה! (בירזש עיירה קטנה בליטא, והי' שם בע"ת [= בעל תשובה] ידוע, מכחו של הצ"צ) – והשיב הצ"צ בשביעת רצון: חיים בער! דו האסט מיך ממש מחי' געווען [= אתה ממש החיית אותי]!
זה סיפר ר' פרץ בערך כשלשים שנה מלפנים, ואמר אז, ומה נאמר עתה שישנם אלפים בע"ת [בעלי–תשובה].
ובזמן הזה נוכל לומר שישנם רבבות בע"ת, כי אפי'[לו] בע"ת מחוגים שאינם מאנ"ש – הנה זהו להודות תנועת התשובה אצל חב"ד, הנה מחמת קנאה או סיבות אחרות נתעוררו הרמי"ם והבעלי מוסר וכו' בתעמולה לתשובה, וזהו פשוט וברור (ולפ"ד [= ולפי דעתי] כללות הענין מרומז בשיחת ב' ניסן תש"ח קונט'[רס] נו).
עוד זאת העולה עכ"ז [= על כל זה], מובא באגה"ק [לאדמו"ר הזקן סימן] י"ד שבכל ר"ה [= ראש השנה] היא הנסירה ומקבלת מוחין חדשים עליונים יותר כו'.
וכ"ק דבר בש"פ שקלים (ועוד איזה פעמים) כי תחיית המתים זהו"ע [= זהו ענין] עצמי גילוי מפנימי' עתיק.
והנה בר"ה הוא הנסירה בספי'[רות] ובהשתל'[שלות] – ברוחניות הענין. אבל אצל אדה"ר [= אדם הראשון] קודם החטא הי' הנסירה בגשמי'[ות] ויקח אחת מצלעותיו כו', וממילא האט זיך ביי מיר גילייגט, אין מיין קינדערשען קאפ [= הונח אצלי, בראשי הילדותי] – כי לההקדמה לגילוי העצמי דתחה"מ [= דתחיית המתים] בקרוב, הי' אצל כ"ק הנסירה עצמית – היינו בגשמיות.
ואם שגיתי בזה כו'.
וכל שמועה ששומעים מרחוק מענין של התרחבות והתגלות, כמו, התועדות ב770, א ווארט של חיזוק והתעודדות, זה עלעקטריזירט [= מחשמל] – כולם בפועל ממש.
מנחם זאב בן יוטא חוה הלוי גרינגלאס
תודתנו נתונה לרה"ח שניאור זלמן חאנין, מנהל ועד להפצת שיחות שהמציא לנו צילום ממענה זה, המתפרסם בשבוע הבא בתשורה לחתונת בתו חנה לאה תחי' עב"ג הת' שלמה יוסף ווייזער שי'