-
הרב יצחק ליפש, מנהל צא"ח בעיה"ק צפת בהתוועדות מעוררת ומרוממת, הנוגעת מעשית לכל אברך וחסיד: "המקום בו נשלח את ילדנו בחופשת הקיץ, הוא מקום בו חיים וחדורים במשיח ללא שום העלמות ומסכים" • 'אל תגעו במשיחי' • מגזין שישי אינפו שמח להגיש לגולשים את הטור המלא
מנחם|ג׳ באב ה׳תשפ״גבשנות לימודיי בישיבה גדולה בכפר חב"ד, הייתי אחראי על פעילות את"ה של הפצת המעיינות בישיבות שאינן תומכי תמימים, בהם מוסרים שיעורי תניא, ועוד. כחלק מתפקיד זה, הייתי מבקר מידי פעם בישיבות בהם ישנו שיעור תניא, ובודק שהכל על מקומו בשלום, הן מצד המוסר, שומעי השיעור, והנהלת הישיבה.
באחת הפעמים, הגעתי לאיזו ישיבה קודם מסירת השיעור תניא, וניגש אלי בחור שהכרתיו כאחד שמגיע לשיעור בקביעות. הוא קרא אלי הצידה ואמר לי שהוא ועוד חבר שלו, הרגישו שהם כבר יודעים מספיק חסידות, ואת דרכה, והם ניגשו לאיזה ראש ישיבה 'גדול' ומפורסם, בכדי לשכנע בצדקת דרך החסידות.
לאחר כמה דקות שהסבירו בארוכה את משנת החסידות כפי שהם ידעו, החל אותו ראש ישיבה להמטיר עליהם 'מבול' של שאלות וקושיות, והם פשוט בלעו את לשונם… לא היה להם מה לענות…
בסיום דבריו של הבחור, הגיע זמן השיעור, ומוסרו גם הוא הגיע, לפיכך אמרתי לו שאחרי השיעור נדבר. נכנסתי גם אני לשיעור, בכדי לראות מה הוא סגנון מסירתו. לאחר כמה דקות של שיעור, התחלתי להקשות כמה קושיות בסגנן של "מי אמר שזה נכון" או "אולי בכלל ניתן לומר להיפך", "תוכיח שזו אכן הכוונה", ועוד כל מיני סוגים של שאלות כגון דא.
אותו בחור שדיבר איתי קודם השיעור, החל גם הוא להצטרף למטר קושיותיי, ואף הוסיף מדיליה. המוסר אמר שכך אדמו"ר הזקן מסביר, ואין מה להתווכח…
בתום השיעור נגשתי למוסר ואמרתי לו בעדינות שכך לא מלמדים תניא… צריכים להסביר ולבאר כל דבר הדק היטב, ולא להסתפק באמונה. ואז נגשתי אל אותו בחור ואמרתי לו: באם הנך רוצה לקבל תשובות אמיתיות המניחות את הדעת, ומישבות הכל כראוי, בהבנה והשגה – אתה צריך לבוא לשבת בישיבה בכפר חב"ד. שם זה יכנס לך בצורה הכי טובה שיש.
בתחילה, אותו בחור לא ההין לבוא, אך לאחר כמה דקות של הסבר, הוא ניאות לבוא יחד עם חבירו. לאחר אותה שבת – הם לא רצו לעזוב… יחד עם עוד בחור, הבאנו אותם להתוועדויות של גדולי הרבנים והמשפיעים של השנים ההם, וההשקעה הייתה שווה. לאחר מכן הוא הודה לי שאכן היה כדאי לבוא, והוא כלל לא מתחרט על זה…
המקום בו הרבי רוצה שילדך יהיה
מגיע זמן הקיץ, בו יש לילדים חופש, והנוהג הוא שההורים שולחים את ילדיהם לכל מיני קייטנות, קעמפים, ו'די קעמפים' בהם הילד מקבל חיות חסידית, בצורה נוחה ומאווררת. בשונה מכל השנה בה הוא לומד בחיידר עם המלמד, כעת יש לו מפקד, פעילויות מעניינות, המשלבות תוכן לימודי חסידי בצורה חווייתית, ועוד.
כל חסיד, רוצה שילדו יקבל את החינוך הכי טוב הכי חסידי והכי מעולה שיש, ושולח את ילדיו למקום בו הם יתקשרו לרבי מלך המשיח, כפי שנדרש מילדים, ולכן הוא משקיע הון רב עבור זה; אך ישנם אברכים שהכסף גורם לשינויים בשיקול דעתם בנוגע לשהות ילדיהם בזמן הקיץ. ישנם כל מיני קעמפים זולים, ואפילו ישנם שמקבלים הצעות לשלוח את ילדיהם בחינם; אך הנקודה שחסרה היא: איפה הרבי מלך המשיח שליט"א רוצה שהילד שלך־שלו, החייל בצבאות ה', ישהה בחופשת הקיץ?
בשיחת הדבר מלכות של פרשת קרח תנש"א, אמר הרבי מלך המשיח: "ובמיוחד – בעמדנו בזמן הקיץ – כאשר ילדים הולכים למחנות-קיץ, צריכים להשתדל שילדי ישראל ילכו למחנות קיץ שמיוסדים על חינוך הכשר ועל טהרת הקודש; ואלו המתעסקים בחינוך הילדים – צריכים לדאוג לנצל את זמן הקיץ בתכלית השלימות, ובתכלית הזריזות, לנצל כל רגע פנוי להוסיף בעצמו ולהוסיף אצל הילדים בכל עניני יהדות, בחיות ובשמחה".
לצערנו, ישנם כל מיני קעמפים למיניהם בהם כל הנושא של משיח, החיות במשיח, הקאך והשטורעם בכרזת 'יחי אדוננו', הוא בהעלם והסתר… וזה מצער מאוד; הרבי מלך המשיח בשיחותיו הקדושות מרבה לדבר על כך שהילדים הינם 'משיחי', וכשרואים ילד ישר רואים עליו שהוא 'משיח'. זהו החינוך הכשר וטהרת הקודש השלמה בזמננו זה אודותיה מדבר הרבי בשיחת קרח נ"א!
כל הנושא של משיח אינו רק למבוגרים, הוא גם לילדים, גם בהם יש להחדיר את נושא משיח בכל דבר ודבר, ואת האמונה הפשוטה והתמימה בדבריו של הרבי מלך המשיח – שהוא חי וקיים ללא שום פשעטלע'ך ועיוותים.
קבלת פני משיח – עבודה גם לילדים
בשיחתו המפורסמת ל"כינוס השלוחים העולמי" בשבת פרשת חיי שרה תשנ"ב, הציב בפנינו הרבי מלך המשיח שליט"א את המטרה העיקרית "היחידה שנותרה", והיא: "לקבל פני משיח צדקנו בפועל ממש".
והוסיף ופירש מה הכוונה; שישנו כבר "איש מבית דוד", ה"משיח שבדור" שהוא נשיא דורנו, משיח שבדורנו, וצריך רק לקבל את פניו בפועל ממש, בכדי שיוכל למלא את שליחותו בפועל, ולגאול את בני ישראל מהגלות.
ובהמשך, מסביר ומפרט שזה על ידי שכל שליח יסביר לאנשי מדינתו, באופן המתקבל, את עניינו של משיח, כפי שהוא מבואר בתורה שבכתב ותורה שבע"פ וכו', ועי"ז יכין אותם לקבל פני משיח צדקנו בפועל ממש, ומדגיש שעבודה זו, היא העבודה היחידה שנותרה לנו, ומובן מזה שאין שום יוצא מן הכלל. גם, ובעיקר יש לחנך את הילדים לנושא זה "לקבל פני משיח צדקנו", אין בזה שום שינוי! זו העבודה אותה הטיל עלינו הרבי, ואותה אנחנו צריכים להחדיר גם בילדים!
זהו השיקול אותו כל חסיד צריך לעשות: היכן המקום החדור ביותר במשיח וגאולה, וחדור בכך שאנו נמצאים בימות המשיח, היכן הילד יתכונן כראוי "לקבל פני משיח", לשליחות היחידה המוטלת על כל אנשי הדור?
– לשם צריך לשלוח את הילד, למקום בו הרבי שליט"א מלך המשיח נמצא הכי בגלוי, הכי אמיתי, וללא כיסויים והסתרים.
זהו השיקול היחיד, לא כסף ולא זהב, כשהורה יודע מה הכי טוב לבן שלו – שום כסף שבעולם לא ישנה זאת…
כשאמרתי זאת בני כמה וכמה אברכים, טענו בפני: מה כל כך גרוע שהילד יהיה במקום בו לא מכריזים 'יחי' במשך כמה ימים, או מספר שבועות? כל השנה הוא נמצא באווירה ובבית בו כן מכריזים 'יחי', וחדורים בכך שהרבי שליט"א הוא מלך המשיח. אז מה הבעיה??
והמענה על כך הוא; כשם ששבת אחת שינתה את תפיסת העולם של אותם בחורי ישיבה לא חב"דית, כך גם להיפך ח"ו, האווירה הקרירה בענייני משיח וגאולה, יכולה לשנות את תפיסת עולמו הקט, של הילד… ילד משתכנע מאוד מהר, במיוחד שמי שמציג בפניו את הדברים הוא 'אחד משלנו'…
ואני יכול אף להעיד, על כאלו שראיתי שהוריהם שלחו אותם למקומות בהם המשיח אינו הצד החזק בלשון המעטה, ואת התוצאות של זה – אני רואה כעת, כשהם גדולים יותר… ואין להאריך בזה.
כפשוט, אין כוונתי לזלזל ח"ו באיזה קעמפ כזה או אחר או לתת 'פרסומת' לאחד הקעמפים. כוונתי היא ברורה; יש רצון קדוש של הרבי מלך המשיח, שילדיו יתחנכו במקומות אותם הוא רוצה. ולעניות דעתי – מקום שבו יש משיח, זה מה שהרבי רוצה. מקום אחר – …
לשאול מה הרבי רוצה – מקום של משיח
בכלל, בכל דבר ודבר, חסיד נורמלי לא עושה לפני שהוא רואה או שואל מהי דעתו של הרבי מלך המשיח בנושא. וכמסופר אודות החסיד הנודע ר' נחום מטשערנובי'ל, שפעם אחת הגיע אליו איזה זקן הנראה תלמיד חכם, והציע לו ללמוד עימו יחד בחברותא.
ר' נחום אמר לו שקודם קביעת החברותא, הוא צריך לשאול את פי מורו ורבו הרב המגיד ממעזריטש. הלך ר' נחום לשאול בעצת רבו, והרב המגיד אמר לו בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים: אסור לך ללמוד איתו! הוא מהקליפות, מהסטרא אחרא. תתרחק ממנו לגמרי!
כמובן שכך אכן עשה, וניצל מלימוד עם שליח הסטרא אחרא, שאת סופו מי ישורנו…
כששאלו את ר' נחום, מה היה עושה ללא עצת הרב המגיד? השיב ר' נחום שהוא התרגל שבכל דבר ודבר הוא שואל את פי הרב המגיד קודם, כך שאין זה אפשרי שהוא יעשה משהו וינזק ממנו – כי הוא מברר לפני כן אצל רבו, שיודע הכל…
מובן ופשוט, שהרצון של הרבי מלך המשיח הוא שהילדים יתחנכו במקום כזה בו הם יקבלו את האווירה הנכונה והראויה. לקעמפים יש כח גדול וחזק מאוד שאין בשום מסגרת אחרת. היכולת להחדיר את כל ענייני הגאולה – נמצאת בידי הקעמפ. דווקא זה שהילד נמצא במקום רחוק מהבית, ולא תחת המסגרת החינוכית הרגילה – יכולה לפתוח ולקרב את לבו לרבי מלך המשיח.
ממילא, כל חסיד יראה לנכון לחשוב פעמיים, לשאול את הרבי, ולהתייעץ עם המשפיע והעשה לך רב, ויבחר בצורה הנכונה להיכן ישלח את ילדיו לנצל את זמן הקיץ, להחדיר בהם את כל ענייני משיח וגאולה בצורה כפית וחווייתית שתישאר ותיחרט לעד בלבבם.
תפילתנו ובקשתנו, שעוד לפני עת הקעמפים, נראה את הרבי מלך המשיח גואל אותנו, לכינוס הקהל הגדול בבית המקדש השלישי, האנשים נשים וטף. יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!
באדיבות מגזין 'בית משיח', הביא לדפוס: מנחם כהנא
תגיות: הרב יצחק ליפש, שישי אינפו