• בטרם: מונעים את הכוויה הבאה

      צפיות
      509 וידאו

      בטרם: מונעים את הכוויה הבאה



      Error: Contact form not found.

      מדי שנה מאות ילדים נכווים כתוצאה מנוזלים חמים. כוויה מרותחין היא הנפוצה ביותר.

      מנתוני משרד הבריאות עולה כי בשנת 2014 הגיעו למרכזים לרפואה דחופה (חדרי מיון) 1,685 ילדים בני 0-17 כתוצאה מכוויות.

      יש לציין כי ילדים רבים אינם מגיעים לחדרי המיון אלא מטופלים בקהילה ועל כן המספר האמיתי של ילדים הנכווים וזקוקים לטיפול רפואי גבוה הרבה יותר.

      מנתוני גרטנר עולה כי כ-3 מתוך 5 ילדים שפונים למיון עקב כוויות, נכווים מנוזלים חמים.

      בניתוח נתונים שערך ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים על כוויות בילדים מנוזלים חמים* עולה כי:

      * 70% ממקרי ההיפגעות היו בקרב בני 0-4 שנים. נמצאה עלייה בהיפגעות ילדים ובני נוער עקב כוויה מנוזלים רותחים במהלך סוף השבוע, בהשוואה לימי חול.

      * רוב הכוויות מתרחשות בבית כ-83.6%כמחצית מהכוויות במטבח (כ-47.5%)

      * כמעט מחצית ממקרי ההיפגעות אירעו עקב כוויה ממים רותחים (48%). נוזלים מעורבים בולטים נוספים היו תה רותח (23.5%) וקפה רותח (14.1%)

      המלצות בטיחות

      אורלי סיבלינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים: הנושא של נוזלים חמים הוא יומיומי, שגרתי. אין בו תחושת סכנה המצריכה עירנות לכללי בטיחות (להבדיל מהעירנות בעת חציית כביש או בילוי בחוף הים עם הילדים). כולנו שותים שתייה חמה, מתקלחים. על כן ההורה אינו חושב שכוס שתייה חמה עלולה להיות משהו מסוכן, ובאמת אנו רואים התנהגות מסוכנת כמו הורים אוחזים ביד אחת כוס קפה וביד השנייה תינוק או פעוט, הורים המניחים שתייה רותחת על שולחן נמוך כשהילדים מתרוצצים מסביב או הורים המאחסנים ממתקים בארון הנמצא מעל המיחם. על מנת למנוע כוויות צריך להטמיע ולהפנים את הרגלי בטיחות באותה שגרה יומיומית:

      כשהתינוק או פעוט על הידיים – לא שותים שתייה חמה. בזמן הבישול מפנים את ידיות הסירים והמחבתות לכיוון הקיר. לא משאירים סירים חמים, שתייה חמה או כל אוכל חם אחר בקצה השיש. מרחיקים קומקומים, מחמים ופלטות חימום מקצה השיש. ארון הממתקים ממוקם רחוק מהמיחם ולא מעליו. מסירים מפות נוי מהשולחן. חשוב לשים לב שגם בית הסבא והסבתא מותאם ובטוח לילדים.

      סרטון מניעת כוויות עבור חברה חרדית

      נורית מייקלסון, אחות במרפאת כוויות בשיבא החלה בקמפיין להעלות את המודעות לנושא כוויות ילדים ממים חמים בעקבות מאות ילדים עם כוויות בהם טיפלה. היא פנתה לבתי ספר לקולנוע ויעקב גרינשטיין "פריים", סטודנט מביה"ס לקולנוע "תורת החיים" הרים את הכפפה ובעזרת סיוע מביה"ס צילם וערך את הסרטון, והכל בהתנדבות כדי להעלות את המודעות לנושא ולמנוע כוויות נוספות. גם ארגון 'בטרם' נרתם למאמץ לקידום הסרטון ולקמפיין חשוב זה למניעת כוויות בילדים.

      נורית: "אנשים רבים אינם מודעים לחומרה של כוויות מנוזלים חמים. ילדים מאושפזים למשך חודש-חודשיים, עוברים טיפולים הכרוכים בסבל רב לילדים ולמשפחה, השתלות עור ומעקבים במשך שנים אחר כך. במקרה של כוויה ישנה חשיבות קריטית להגיע לטיפול במרכז רפואי מוסמך, קופות חולים, מוקדי חירות או בתי חולים".

      הסרטון עוסק בתרחיש נפוץ בחברה החרדית, כוויות של ילדים בעקבות התהפכות של מיחמי שבת – להלן נתונים ותרחישים:

      להלן דוגמאות למקרים מהתקשורת:

      * ילד בן שלוש נפצע באורח בינוני עד קשה וילדה בת שמונה נפצעה באורח בינוני ככל הנראה לאחר שהשניים נכוו ממים רותחים במיחם בדירתם בירושלים. צוות מגן דוד אדום פינה אותם לבית הרפואה הדסה עין כרם כשהם סובלים מ30 ו20 אחוזי כוויות בדרגות ב' וג'.

      * בת 8 מאשדוד נכוותה ממים רותחים שנשפכו עליה בביתה הילדה טיפסה על השיש עליו הוצב המיחם. הוא נפל עליה ותכולתו נשפכה נפגעה קשה טופלה בתל השומר.

      * ברמת בית שמש, ניכוותה ילדה בת 9 ממים רותחים, כאשר טיפסה על השיש במטבח ומיחם התהפך, פונתה במצב קשה להדסה עין כרם עם כוויות בדרגה 2.

      * ביתר עלית: מיחם מים רותחים נשפך בשבת על פעוט בן שנה ובת 6 בביתם. מצב הילדה בינוני והפעוט קל.

      * בבני ברק, נכווה ילד כבן 5 באורח בינוני עד קשה ממי מיחם השבת שנשפכו עליו וגרמו לכוויות דרגה ב' בפלג גופו העליון.

      * ילדה נכוותה בפלג גופה העליון כתוצאה ממיחם מים רותחים שנשפך עליה בביתה באלעד. מתנדבי איחוד הצלה מסניף 'אלעד' העניקו לה טיפול רפואי ולאחר מכן היא פונתה לבית הרפואה במצב בינוני.

      * מודיעין עלית: בשבת שני ילדים נכוו ממים רותחים -ככל הנראה שיחקו עם מיחם השבת. מצבם קשה ובינוני.

      * בבני ברק נכווה בן 11 ממים בעת שמזג מים רותחים על מנת להכין כוס תה מסיבה שאינה ברורה המיחם התהפך והמים הרותחים נשפכו עליו. וכך נגרמו לו כוויות קשות הוא הועבר לבי"ח שניידר כשמצבו בינוני

      *רק תגובות מתאימות יתפרסמו